Brut
2019 04 04 – 2019 05 13
BRUT – tai žodžių žaismas, nuoroda tiek į brutalistinę architektūrą, tiek į brut (liet. neapdorotą) šampaną, pašiepiant „šampano socializmą“ ir viduriniosios klasės žvilgsnį į populiarėjančią socialistinę architektūra.
Arba „Wow, tai taip BRUT!“ komentaras po geriausiomis nuotraukomis iš The Brutalism Appreciation Society grupės Facebook tinklapyje.
Parodoje brutalizmo pastatų svarba apsvarstoma ne tiek architektūriniu, kiek socialiniu, istoriniu ir kultūriniu pagrindu. M. Nemčenko, apjungdama savo patirtis Lietuvoje ir Škotijoje, tiria iš betoninių blokų sukonstruotų daugiaaukščių likimą abiejose šalyse. Paroda „BRUT“, atsižvelgdama į persipynusias politines įtakas, jų skirtumus bei panašumus, padeda pažvelgti į brutalistinius gyvenamuosius namus iš skirtingų perspektyvų.
Pokario laikotarpiu modernybę ir ateitį reprezentavę brutalistinių namų blokai, šiandien dažnai prisimenami neigiamame kontekste. Lietuvoje į šiuos pastatus žvelgiama kaip į sovietmečio atspindį, o Škotijoje jie siejami su prastu miesto urbanistikos planavimu, nusikalstamumu ir asocialumu. Tuo tarpu, pasaulyje buriasi brutalizmo mylėtojų bendruomenės, romantiškai žvelgiančios į šio stiliaus estetiką. Viena tokių, socialiniame tinkle „Facebook“ jau dvylika metų gyvuojanti grupė – „The Brutalism Appreciation Society“ („Brutalizmo pripažinimo bendruomenė“) turi daugiau nei šešiasdešimt tūkstančių narių. Deja brutalizmas šiuo atveju tampa romantizuojamas pamirštant politinius ir socialinius diskursus, o po gražiausiomis nuotraukomis atsirandantys komentarai „Wow, tai taip BRUT!“ tik nurodo į paviršutinišką požiūrį.
Stebėdama skirtingas tendencijas, M. Nemčenko atkreipia dėmesį, kad brutalizmo vertinimo diskurse dažnai pamirštama šio architektūrinio projekto funkcija – įperkamų būstų suteikimas. Kritišku žvilgsniu menininkė žvelgia tiek ir į pastatų romantizavimą, orientuotą tik į jų estetiką, tiek ir į be atodairišką griovimą.
2018 m. Glasgo tarptautinėje bienalėje pristatyta paroda, į Lietuvą atkeliauja su leidiniu „BRUT nuobodulys. Daugiabučiai, tuštuma ir žaidimai”, kuriam tekstus rašė architektūros profesorius Edward Hollis, meninkė Marija Nemčenko, kuratorė Anna Tudos ir akademikas Husseinas Mitha. Leidinio grafinis dizainas atspindi gyvenamojo būsto tematiką, apgyvendinant tekstus skirtinguose knygos – daugiabučio butuose, taip sukuriant persipinantį kūrinį, kuriame tekstai veikia dialogo vienas su kitu forma.
Leidinys pristatytas gegužės mėnesį Gallery Weekend Kaunas metu.
Marija Nemčenko (g. 1989, Kaunas, Lietuva) įgavo menininkės išsilavinimą Jungtinėje Karalystėje ir nuo 2010 m. aktyviai dalyvauja parodose užsienyje bei Lietuvoje. Menininkė savo kūryboje tyrinėja šiuolaikinius mitus ir jų sklaidą populiariomis žiniasklaidos priemonėmis. M. Nemčenko darbuose jungiasi, Baltijos šalių istorijai pritaikyta, post-kolonializmo teorija ir asmeninės emigracijos patirtys. Menininkė stebi ir kritikuoja kultūrinius stereotipus, kurie dažnai tampa instrumentais padedančiais formuoti iškreiptą visuomenės modelį.
Nuotraukos iš parodos
Fotografė Indrė Baltakytė