Nepa(si)slėpti
Nuo gruodžio 16 d. iki 2023 m. sausio 24 d. VDU menų galerijoje „101“ veiks Agnės Gintalaitės naujųjų medijų meno paroda „Nepa(si)slėpti“. Parodą kuruoja VDU Meno kuratorystės studijų programos magistrantė Karolina Koroliova-Barkova.
„Nepatogus“, „nepageidaujamas“, „nevertingas“ – dažniausiai tokiais epitetais šių dienų publicistikoje apibrėžiami sovietmečio epochos reliktai. Pasak „ekspertų“, šis istorijos periodas, kaip ir jį menantys ženklai, turėtų nugrimzti į bedugnę: juos reikia naikinti, šalinti, trinti, griauti.
Sovietinio paveldo problema nepriklausomoje Lietuvoje kvestionuojama ne pirmus metus ir vis dar yra aktuali. Ypatingai jautrus šis klausimas tapo prasidėjus karui Ukrainoje, kai Rusijos grėsmė vėl tapo realybe. Vienu iš būdų visuomenės siaubui ir pykčiui išreikšti tapo prieš šalį agresorę nukreiptas sovietinių materialinių kultūros pėdsakų mūsų šalies teritorijoje naikinimas. Tarsi juos išnaikinus, būtų įmanoma perrašyti istoriją.
Atminties, laiko ir sovietinio paveldo problemą savo kūryboje nagrinėja menininkė, fotografė, publicistė, Lietuvos fotomenininkų sąjungos ir Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos narė bei VDU lyginamųjų kultūrų studijų magistrantė – Agnė Gintalaitė.
Siekiant iliustruoti laiko terpių sintezę pasitelkiant praeities ir dabarties vaizdus bei kvestionuoti „nepatogaus“ paveldo problemą – parodoje nuspręsta pristatyti būtent šios, neabejingos dabarties procesams menininkės, kūrybą.
Vieni pirmųjų darbų, kuriuose kūrėja nagrinėja ir svarsto apie sovietmečio palikimą bei praeitį – fotografijų serijos „Grožio reliktai“ / “Beauty Remains“ (2015) ir „Be perspektyvos“ / “Without Perspective” (2017–2019). Serijoje „Grožio reliktai“ – vaizduojamos sovietinių garažų durų nuotraukos. Jos išimtos iš pirminio, sovietinio konteksto įgyja naujas estetines vertes ir tampa estetiniu objektu. „Be perspektyvos“ – tai tarsi slapta žmonių, „įstrigusių“ sovietiniuose daugiabučiuose, studija. Greta pamąstymų apie sovietinės architektūros vertę atsiranda svarstymai apie šio objekto gyventojus ir jų gyvenimų perspektyvas.
Pastarasis menininis projektas „NEPAMIRŠKIME NEBEPRISIMINTI“ (lapkritis 2022 m.), kuriame Agnė kartu su Egle Grėbliauskaite kvietė miestiečius užsukti į Petro Cvirkos aikštę ir tapti performatyvaus kūrinio dalimi, kartu kelti su atmintimi, istorija ir kasdienybe susijusius klausimus – sulaukė daug dėmesio.
Parodoje „NEPA(SI)SLĖPTI“ pristatomi darbai iš paminėtų fotografijų serijų, kurie ženklina šio tyrimo pradžią bei naujausias menininkės audiovizualinis kūrinys „162“ – šio tyrimo apibendrinimas. Pasitelkiant dokumentacijų fragmentus, nuotraukas ir videoįrašus, vaizdus generuotus dirbtinio intelekto bei garso takelį buvo sukurtas filmas, kuriame menininkė vaizdais ir pojūčiais mąsto apie sovietmetį ir 90-tuosius. Jame atsispindi praeitis, menininkės vadinama „nebegaliojančiu laiku“. Jos manymu „kiekvieno mūsų istorijos dalis tebėra nebegaliojančio laiko zonoje“.
„NEPA(SI)SLĖPTI“– tai erdvė, kurioje praeities, dabarties ir ateities jungtis tampa apčiuopiama, o probleminės temos – iškeliamos į viešą diskusiją.
Parodos partneris Kauno valstybinis lėlių teatras.
Vizuale panaudotas Agnės Gintalaitės kūrinys.